***در روایتی از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) اثرات گناه زنا به دو قسم تقسیم شده است. ایشان فرمودند: ای علی! زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامدهای دنیایش این است که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و پیامدهای آخرتش عبارت است از حسابرسی سخت و دقیق, خشم خدای رحمان و جاودانگی در آتش. 

در روایتی دیگر از حـضـرت رضـا عـلیـه السـلام عمل زنا بدتر و قبیح تر از قتل دانسته شده است. ایشان فـرمـودند: آنـچـه گـنـاهـش از قـتـل نـزد مـن بـیـشـتر است و بلاى آن قبیح تر است زناست؛ بـراى ایـنـکـه قـاتل با کشتن مقتول فسادى به غیر کشتن او انـجام نمى دهد و بعد از کشتن او دیگر فسادى بر آن نیست و زانـى نـسـل را تـا روز قـیـامـت فـاسـد و تـبـاه مـى کـنـد و حـرامـهـایـى را حـلال مى کند.

آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد.«کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است». 

زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است.

بی عفتی و زنا با نزدیکان زنا کار: امام صادق علیه السلام:«اگر شر مرتکب شدی شر می بینی پس زنا نکید تا با زنان و دخترانتان زنا نشود.


*آثار دنیوی زنا در کلمات معصومین علیهم السلام:

1) بی برکتی در زندگی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه: « زنا در هر خانه ای برود، برکت در آن وارد نمی شود»

2) از بین رفتن نورانیت ظاهر: امام صادق علیه السلام: « زنا نورانیت چهره را از بین می رود»؛

3) رفتن روح ایمان: امام باقر علیه السلام :« هنگامی که زانی زنا می کند روح ایمان از دل او بیرون می رود و..»

4) بی دینی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: «زنا باعث نابودی دین است»

5) غضب الهی: پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: «زنا باعث غضب الهی می شود».

6) عدم استجابت دعا: امام صادق علیه السلام: «خداوند بر موسی وحی کرد، زنا نکنید در غیر این صورت نور الهی را از شما پوشیده می دارم و ابواب رحمت الهی با دعای شما گشوده نخواهد شد.»

فقر ،ناپیدای آشنا

7) فقر و قطع روزی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه :«زنا باعث فقر و قطع روزی می گردد.

8) بی آبرویی: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: «زنا باعث بی آبرویی می شود»

9) بی عفتی و زنا با نزدیکان زناکار: امام صادق علیه السلام:«اگر شر مرتکب شدی شر می بینی پس زنا نکید تا با زنان و دخترانتان زنا نشود.

10) قتل و جنایت و فساد مواریث ، ترک تربیت و سرپرستی کودکان و... : امام رضا علیه السلام: «از جمله مفاسدی که خدا به خاطر آن زنا را حرام فرمود، قتل و خونریزی، از بین رفتن نسب ها، فساد مواریث، ترک سرپرستی و تربیت اطفال و... است».

11) ناله زمین و زمان: امام باقر علیه السلام: «زمین از غسل بعد از زنا به پیشگاه خدا ناله و ضجه می کند».

12) از بین رفتن آبادانی شهرها: پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله: « زنا باعث می شود سرزمین های آباد و سرسبز خشک شود».

محرومیت زنا کار از توجه و کلام و تزکیه الهی: در قیامت ،خداوند پیری را که مرتکب زنا شود مورد خطاب قرار نمی دهد، از گناه پاک نمی کند و به او نظر نخواهد کرد

13) زلزله: امام صادق علیه السلام:« زمانی که زناکاری امر ظاهری گردد زلزله زیاد می شود»

14) در ردیف کشتن پیامبر و ویران کردن کعبه و...: پیامبر مکرم صلوات الله علیه و آله : «بنی آدم مرتکب عملى زشت‏تر و بدتر نزد خداى عزّ و جلّ نشده است از کشتن پیامبر یا خراب کردن کعبه، یا ریختن نطفه هایش در رحم زنى که بر او حرام بوده »

15) مرگ زودرس: رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه آله: «زنا باعث مرگ زودرس و ناگهانی می گردد»

عواقب اخروی زنا:

1) سختی حساب: امام صادق علیه السلام: «یکی از آثار اخروی زنا سختی حساب است».

۲) عدم قرب الهی: خداوند متعال در روایت قدسی می فرماید: « زناکار در قرب الهی، جایگاهی ندارد.»

۳) انواع عذاب های دردناک و شدید پیامبر مکرم صلوات الله علیه و آله : «و هر کس با زنى مسلمان، یا یهودى، یا نصرانى، یا مجوسى- آزاد باشد یا کنیز- زنا کند، و بعد توبه نکند و با اصرار به این عمل خلاف بمیرد، خداوند سیصد هزار دریچه به قبرش بگشاید که از آنها مارها و عقرب ها و شرارهاى آتش به قبرش هجوم آورند، و او بدین وضع تا روز قیامت بسوزد، و چون از گور برخیزد از بوى بد و عفونت او همه مردم محشر در عذاب باشند، و بدان شناخته شود و به عملى که در این دنیا مرتکب مى‏شده تا این که امر شود او را به دوزخ برند».