⁦✍️⁩جبر یا اختیار؟

مگر خدا نگفته بدون اذن من برگی از درخت نمی فتد؟ اگر جبر هست و همه چیژ را خدا از قبل تعیین کرده پس ما مقصر نیستیم و خدا ما را مجبور به گناه میکند!

👈جواب:خدا اراده کرده که اراده اش در قوانینی که وضع کرده باشد.

مثلا فرض کنید جاذبه باعث میشه سیب از درخت پایین بیفتد؛و خدا جاذبه را قرار داده.

حالا اگر شخصی خودش را از ساختمان به پایین پرت کند! آیا خدا باعث شد آن شخص به پایین بیفتد؟ بله(جاذبه) در حالی که اختیار هم از آن شخص سلب نشده.

یا استخوان ما یک حدی از فشار را تحمل میکند؛اگر ما در اثر بی احتیاطی تصادف کنیم و پای ما شکسته شود این هم خواست خدا بوده(قوانین طبیعی) و ما هم مختار بوده ایم.

تمام این دنیا پر هست از قوانینی که خدا وضع کرده(مثل قوانین فیزیک و ریاضی و زیستی و...)؛ ما هر کاری بکنیم پس در حیطه اراده خداوند هستیم.

حتی اگر ما یک شی را هل بدهیم یا راه برویم این خودش یک فرمول فیزیکی دارد و خدا این قوانین رو وضع کرده، جبری هم در کار نیست و ما به اختیار خودمان اون کار رو انجام دادیم.

پ.ن:خداوند در صورت صلاح در این قوانین تصرف میکند و معصومین(ع) هم چنین اجازه ای دارند.

👈قضا و قدر چیست؟

⁦✔️⁩قضا همان قوانین ثابت خدا هستند که در پست قبل بهشون اشاره کردم(مثل قوانین:فیزیک؛ریاضی؛زیستی؛شیمی و...) که در دنیا جاری هستند.

⁦✔️⁩قدر همان قدرت اختیار ماست؛مثلا اگر بی احتیاطی کنیم طبق قوانینی که خدا وضع کرده چاقو یا شی برنده دست ما را میبرد و یا در اثر جاذبه به درون چاه می افتیم یا اگر در معرض میکروب ها باشیم به بیماری مبتلا میشویم و....!